Algemene voorwaarden


Indien u vragen of opmerkingen heeft , aarzel dan niet om ons te contacteren.
  • Artikel I. Toepassing

    Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle contracten die worden afgesloten, behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding en met uitsluiting van de voorwaarden van de co-contractant, hierna genoemd de klant.

    De algemene voorwaarden maken integraal deel uit van de contracten en worden als aanvaard beschouwd bij de bestelling. Zij zijn steeds raadpleegbaar en worden op vraag van elke partij overhandigd (hetzij digitaal, hetzij op papier).

    Er kan alleen schriftelijk van worden afgeweken mits akkoord van beide partijen. Eventuele afwijkende voorwaarden van de klant, zelfs later overgemaakt, kunnen onder geen beding van toepassing zijn.


  • Artikel II - studies - 1 Offertes

    Onze offertes zijn slechts bindend wanneer zij door de zaakvoerder of zijn aangestelde werden ondertekend en blijven 3 maand geldig tenzij anders vermeld of voordien herroepen of gewijzigd. Indien het BTW- tarief gewijzigd wordt voor de facturatie van het saldo van de prijs, wordt de prijs van de nog te factureren werken overeenkomstig aangepast, zelfs wanneer een prijs inclusief BTW werd overeengekomen. Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven onze eigendom, beschermd door de intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen zij door de klant of zijn aangestelde(n) uitsluitend gebruikt worden in functie van de goede uitvoering van de aan de aannemer toevertrouwde opdracht en onder geen beding worden doorgegeven aan derden. De klant is hoofdelijk aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en de aannemer heeft in dat geval recht op een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 10 % van de aannemingssom, onverminderd zijn recht om vergoeding van de werkelijk geleden te bekomen. Op eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken worden teruggegeven.

  • Artikel II - studies - 2 Prijzen

    De werken worden aangenomen tegen eenheidsprijzen of een forfaitair bedrag (gebaseerd op bijgevoegde plannen en/of hoeveelheden). Op basis van de vermoedelijke hoeveelheden worden de totalen berekend. Bij voltooiing der werken zal een definitieve afrekening gemaakt worden op basis van de effectieve opgemeten hoeveelheden.

    De prijzen zijn, tenzij anders vermeld, voor herziening vatbaar volgens de formule :

    P=p(0,4 s/S + 0,4 i/l + 0,20)

    Zoals bepaald door FOD economie op ;

    http://economie.fgov.be/nl/ondernemingen/specifieke_domeinen/kwaliteit_bouw/prijsherzieningsindexen.Tenzij wanneer anders vermeld, is de prijs exclusief BTW.


  • Artikel II - studies - 3 Opmeting

    Alle opmetingen, inclusief opmetingen die niet in een oppervlaktemaat worden uitgedrukt, worden vol gemeten, d.w.z. de oppervlakten van deuren en vensters en andere openingen worden niet in mindering gebracht.

    Afzonderlijke openingen, die 10 m² overschrijden worden voor 50 % afgetrokken van de opmeting. Uitspringende delen worden eveneens in volle oppervlakte meegerekend. De afgewerkte muren worden opgemeten tot op vloerniveau.

    De aannemer kan de afmetingen slechts correct nemen indien de voorafgaande werken correct zijn uitgevoerd. Voor afmetingen die de aannemer werden overgemaakt door de klant of door derden, heeft de aannemer het recht deze tijdens of na de uitvoering te verifiëren en ingeval van afwijking te verrekenen. Onze gedane opmetingen zijn maatgevend, maar kunnen steeds het voorwerp uitmaken van een tegensprekelijke nameting.


  • Artikel II - studies - 4 Veiligheid coördinatie

    Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de offerte, zijn niet in onze offerte begrepen, tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen worden doorgerekend aan de klant.

  • Artikel III. Bestelling

    Elke bestelling wordt integraal als aanvaard beschouwd wanneer zij door de klant en de aannemer, middels een bestelbon, zijn ondertekend of wanneer de werken aangevangen worden.

    De aannemer heeft het recht de zelfs aanvaarde bestelling tot aanvang eenzijdig te annuleren in het geval van beperkte kredietwaardigheid van de klant (wanneer het bedrag van de bestelling de gemiddelde kredietlimiet overschrijdt) of wanneer de klant op welke wijze ook insolvabel blijkt.De klant van zijn kant heeft het recht om na overeenkomst het geheel of een deel van de werken te annuleren voor aanvang, mits betaling van een vergoeding ten belope van 20 % van het weggevallen bedrag. Wanneer echter specifieke materialen of materieel zijn aangekocht zullen deze supplementair aan de schadevergoeding worden doorgerekend aan de klant volgens de prijzen geldend in de bestelling.


  • Artikel IV - uitvoering - 1 Algemeen

    De uitvoering van de werken gebeurt volgens de regels van het goed vakmanschap. Deze worden gespecificeerd in de eigenlijke overeenkomst of in het lastenboek, of bij gebreke in de technische voorschriften van het WTCB. Het verhuizen van meubelen, vrijmaken van de werkplaats en verwijderen van bestaande materialen is nooit inbegrepen, evenals beschermen van de bestaande omgeving, tenzij anders vermeld in de offerte.De aannemer is niet aansprakelijk voor de kleine wijzigingen aan materiaal door de fabrikant aangebracht en die inherent zijn aan het productieproces, tenzij uit de bestelbon uitdrukkelijk zou blijken dat de kleur of het design voor de klant een wezenlijk bestanddeel van de overeenkomst uitmaken.


    De aansprakelijkheid m.b.t. de geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant verstrekte.

    De aannemer is niet aansprakelijk voor eventuele vergissingen, gebreken en tekortkomingen in de berekeningen, tekeningen en plannen, noch voor mondelinge of schriftelijke adviezen. De aannemer is niet aansprakelijk voor gevolgschade, van materiële of immateriële aard. Daarenboven is de aansprakelijkheid steeds beperkt tot de totale aannemingsprijs (excl. btw).

    In afwijking van art. 1793 BW kunnen meerwerken met alle middelen van recht worden bewezen.

    Meerwerken, werken die extra of afwijkend van de bestelling moeten uitgevoerd worden, zullen steeds in regie (tijd en materiaal / materieel) worden uitgevoerd, tenzij uitdrukkelijk een meerwerk bestelling in forfait is overeengekomen.


    Bij het verwijderen van vloer- en wandbekleding kunnen verborgen gebreken zichtbaar worden en delen van de ondergrond loskomen. Deze gebreken kunnen ons nooit ten laste gelegd worden en zullen door de aannemer in regie worden hersteld. Het geldend regie tarief bedraagt 50 euro (excl. btw) per begonnen werkuur.


  • Artikel IV - uitvoering - 2 Schilderwerken

    Bevuilingen of beschadigingen door derden aan onze uitvoering voor de oplevering van de werken kunnen ons nooit ten laste worden gelegd. Zij zullen hersteld worden na opdracht van de klant en ter zijner laste.Bij herstellingen aan schilderwerken vloer- en wandbekleding kan een kleurverschil ontstaan. Zulke kleurverschillen kunnen onze nooit ten laste worden gelegd.

  • Artikel IV - uitvoering - 3 Overmacht

    Worden onder meer als geval van overmacht aanzien (niet exhaustief): gehele of gedeeltelijke werkstaking, lock-out, vorst en weersgesteltenissen, die de uitvoering van het werk onderbreken.

  • Artikel IV - uitvoering - 4 Risico en eigendom

    De goederen worden op risico van de aannemer tot op de werf gebracht. De voorwaarden voor stockage staan beschreven in deze algemene voorwaarden en worden, tenzij anders vermeld, als aanvaard beschouwd. Na plaatsing van de goederen gaat het risico over op de klant. De goederen blijven, tenzij anders vermeld, eigendom van de aannemer tot op het moment dat de eindfactuur voldaan is, op dat moment gaat de eigendom over op de klant. De klant dient een ruimte te voorzien om de geleverde materialen te stockeren voor ze geplaatst worden. Deze ruimte moet vold oende groot zijn, adequaat beveiligd, en voldoen aan de specifieke klimatologische vereisten indien van toepassing. Het beheer van de op de bouwplaats gestockeerde goederen is ten laste van de klant.

  • Artikel V. Toestand van de werf

    Teneinde de vlotte uitvoering van de werkzaamheden te bevorderen, wordt het volgende uitdrukkelijk overeengekomen: bij aanvang van de werken wordt het gebouw verondersteld volledig klaar te zijn.


    Dit houdt minstens in:

    • Alle lokalen moeten volledig ontruimd en leeg te zijn.

    • De raam en deuropeningen moeten ofwel door geplaatste vensters of deuren, ofwel met plastieken schutten volledig afschermbaar zijn, en tegelijkertijd de mogelijkheid tot voldoende verluchting bieden.

    • De ruwbouw moet volledig voltooid zijn en het dak moet geplaatst en waterdicht zijn.

    • Indien de vensters moeten aangeplakt worden, moeten deze geplaatst zijn, zo ook dienen alle elementen geplaatst te zijn waartegen aan dient gewerkt te worden.

    • In het gebouw dient water en elektrische stroom, éénfasig en 3-fasig te zijn (220V en 380 V). Deze dient gratis te onzer beschikking gesteld te worden.

    • De werf dient door de klant normaal toegankelijk gemaakt te worden om de normale uitvoering van de werken mogelijk te maken.

    • Nutteloze verplaatsingskosten en te lange wachttijden (meer dan 15 minuten) zullen worden aangerekend in regie.

    • De klant stelt de aannemer een plaats ter beschikking om zich om te kleden, te eten en naar het toilet te gaan.


    Ruimten waarin schilderwerken worden uitgevoerd dienen aan de volgende klimatologische voorwaarden te voldoen :

    • relatieve luchtvochtigheid van 40-60%

    • temperatuur tussen 15-25°C



  • Artikel VI. Duur der werken

    De uitvoeringstermijn wordt geschorst door overmacht of andere onvoorziene omstandigheden buiten de wil van de aannemer om zonder dat een vergoeding verschuldigd is, wanneer de klant hiervan binnen de 14 dagen na het voorval wordt verwittigd en ten laatste op de voorziene uitvoeringsdatum. Wanneer de uitvoeringstermijn aanzienlijk wordt opgeschort of onderbroken door de klant of zijn aangestelde of door derden die in opdracht van de klant werken, heeft de aannemer het recht een vergoeding te eisen ten belope van 10% van de resterende werken. De aannemer bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Elke partij is gerechtigd om de overeenkomst te beëindigen ingeval van overmacht die de verdere uitvoering definitief onmogelijk maakt en/of die langer aanhoudt dan drie (3) opeenvolgende maanden. In dat geval zal de klant in elk geval de materialen en reeds uitgevoerde werken vergoeden.

  • Artikel VII. Oplevering

    Tenzij andersluidend schriftelijk beding, wordt er overeengekomen dat als er binnen de 8 dagen na de uitvoering geen bemerkingen werden overgemaakt aan de aannemer, de aanneming geacht wordt definitief aanvaard te zijn. Dit tijdstip wordt dan ook gelijkgesteld met de enige en definitieve oplevering.

    De aansprakelijkheid m.b.t. de geleverde en gebruikte producten is beperkt tot de door de fabrikant verstrekte waarborgen.

    De zichtbare gebreken of de gebreken in de conformiteit welke van bij het einde van de uitvoering bestonden moeten binnen de 8 dagen aangetekend worden gemeld aan de aannemer, zo niet worden zij geacht aanvaard te zijn. Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte verschillen in de kleur of textuur voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen. Klachten i.v.m. verborgen gebreken moeten onmiddellijk na de ontdekking worden meegedeeld op straffe van verval. Klachten moeten aangetekend en gedetailleerd worden verstuurd. Behoudens andersluidend schriftelijk beding wordt op de uitgevoerde werken voor de verborgen gebreken een waarborg gegeven van 6 maanden vanaf de oplevering. Op de uitgevoerde herstellingen wordt geen enkele waarborg gegeven. De bewoning of het in gebruik nemen van het gebouw geldt als vermoeden van stilzwijgende aanvaarding van de oplevering, behoudens tegenbewijs.


  • Artikel VIII. Betaling

    De facturatie geschiedt als volgt;

    • 30% van de aannemingssom te voldoen 10 dagen voor de aanvang der werken

    • 70% van de aannemingssom te voldoen in maandelijkse schijven, naar gelang de voortgang der werken of wanneer de werken zijn afgerond.

    Wanneer een specifiek materiaal of materieel voorwerp uitmaakt van de aanneming heeft de aannemer het recht deze als supplementair voorschot te factureren en de bestelling ervan pas te laten geschieden na betaling van de betreffende factuur. De eindafrekening zal aangezien worden als door de klant aanvaard indien zij niet het voorwerp heeft uitgemaakt van betwisting binnen een termijn van 8 dagen na verzending ervan. De eindafrekening is betaalbaar contant. Tenzij wanneer anders vermeld zijn alle facturen betaalbaar binnen de veertien (14) dagen na factuurdatum. Wanneer de facturen niet tijdig betaald werden is van rechtswege en zonder enige voorafgaande ingebrekestelling een intrest verschuldigd gelijk aan 12% per jaar. Daarnaast is eveneens van rechtswege en zonder enige bijkomende voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 10% van het nog verschuldigde bedrag, met een minimum van 50 euro.

    De door de opdracht gevende firma gevraagde borgsom, zal gesteld worden door de Deposito & Consignatiekas. Er kan dus geen inhouding gebeuren op de door ons gefactureerde bedragen. 


  • Artikel IX. Garantie

    Tenzij anders vermeld voldoen onze werken aan de wettelijke garanties of de specifieke garantie zoals vermeld door de fabrikant van de geplaatste goederen.

  • Artikel X. Sancties bij niet-nakoming van de contractuele verplichtingen

    Wanneer de overeenkomst verbroken wordt door de klant, zal deze een vergoeding verschuldigd zijn die gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen voor de betrokken werf, verhoogd met een schadevergoeding van 20% van de overeengekomen prijs voor de nog niet uitgevoerde werken en leveringen, evenwel met een minimum van 10% van de totale overeengekomen prijs en onverminderd het recht van de aannemer om vergoeding van werkelijk geleden hogere schade te bekomen. In afwijking van het voorgaande, heeft de aannemer steeds het recht om de uitvoering van de aanneming na te streven en in dat geval een voorschot te vorderen van 10% op de nog niet uitgevoerde werken.

    Wanneer een factuur niet tijdig betaald wordt, behoudt de aannemer zich het recht voor om de uitvoering van het nog uit te voeren werk te onderbreken tot de factuur werd betaald, zonder dat hiervoor enige vergoeding kan verschuldigd zijn door de aannemer. De aannemer bepaalt zelf wanneer hij de werken opnieuw kan aanvatten, zonder dat hiervoor enige vergoeding wegens vertraging verschuldigd is. Wanneer de aannemer door deze schorsing schade lijdt (zowel rechtstreekse als onrechtstreekse), zal de klant deze dienen te vergoeden. Desgevallend kan de aannemer het saldo van de nog uit te voeren werken annuleren. In dat geval is de vergoeding verschuldigd zoals bepaald in het eerste lid van dit artikel. Deze vergoeding zal eveneens verschuldigd zijn ingeval van (gerechtelijke) ontbinding of beëindiging van de overeenkomst lastens de klant op grond van gelijk welke (andere) wanprestatie.

    De klant van zijn kant kan, behoudens hetgeen uitdrukkelijk in deze algemene voorwaarden werd geregeld, voor het overige aanspraak maken op de gemeenrechtelijke schadevergoeding. Voor de niet-tijdige uitvoering wordt een forfaitaire schadevergoeding voorzien van 5 euro per dag, met een maximum van 10% van de aannemingsprijs.


  • Artikel XI. Bevoegdheid

    Alle geschillen die voortvloeien uit deze overeenkomst zullen worden behandeld voor de rechtbank van de woonplaats van de klant of van de plaats waar de verbintenissen z ijn ontstaan of waar ze worden uitgevoerd.

    Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht.


Share by: